Detta är en Klippo 4 år gammal med nyköpta knivar och nyservad i motor.
Efter att det hände så stod den en sommar och en vinter men felet med Klippo syns ju tydligt.
Det som hände var att jag körde fram och klippte med gräsklipparen och skulle dra tillbaka den för att klippa en gång till. Då bara framdelen rakt av, den bara lossnade.
Sån tur var fastnade kniven i maskineriet så den stannade.
Jag skickade ett mejl till Klippo med dessa bilder och ville höra om det var normalt eller hade jag råkat ut för ett måndagsexemplar.
Det kanske t.o.m. hade varit så att jag hade framfarit lite för burdust med klipparen. Men det var ju ändå en Klippo.
I utlandstjänst var jag med om att byta motorer i bilar. Vi lyfte med en Taiwan made telfer. Den var stämplad 1 T. Motorn vägde 850 kg och kedjan brast när vi lyfte upp motorn. Jag vet att telfern vi hade på Arendalsvarvet som var stämplade med 1,5 T var testade med 4,5 T innan de fick stämpeln 1,5 T. Det var den säkerhetsmarginal vi genom forskning arbetat fram som svensk kvalitet. Vi insåg inte att det var när vi outsourcade vår svenska kvalitet som fick tillbaka vad vi betalade för. Vilket iof sig blev billigare men utan svensk kvalite. Nu är det ett företags märkeskvalite som gäller och som ni vet är företagsvärlden global. Kanske var det ett sådant exemplar som drabbade mig.
Mejlcitat:
"Hej klippo
Jag har i alla år köpt klippo gräsklippare, gedigen maskin, kanonmotor och enkel att sköta. Min sista Klippo lossade från sitt chassi och gick rätt av i lättmetallen. Jag blev väldigt besviken på denna min klippo. Den är 3 år gammal med fungerande motor nyköpt gräsklipparblad och så går maskinen sönder på ett sätt som inte går att laga. Mycket besviken är jag på er. Finns det någon chans att den går att ersätta kan det vara ett måndagsexemplar? Hur vill ni gå vidare?
Bifogar ett par bilder så att ni får se hur den gått sönder.
Mvh
Anders Lökholm"